TIUKU - pieni iloinen kotihoito                                      Lahti, Orimattila, Hollola 
 


Omavalvonta


 



Sisällysluettelo
1. Palveluntuottaja ja yhteystiedot
2. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
3. Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt
4. Henkilöstö
5. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
6. Asiakastyö
7. Sosiaali- ja potilasasiavastaavatoiminta ja kuluttajaneuvonta
8. Lääkehoito
9. Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjattavat toimenpiteet
10. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
11. Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely
12. Yhteenveto kehittämissuunitelmasta
13. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi

1. Palveluntuottaja
Kotihoito Tiuku Oy
Erkontie 20 A 13
16300 Orimattila
Puh. 0400422923
Sähköposti: asiakaspalvelu@kotihoitotiuku.fi
Y-tunnus: 3302211–8
Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palveluista vastaava johtaja: sairaanhoitaja Mirka Mäkinen, puh. 0400422971, mirka.makinen@kotihoitotiuku.fi
Yritys on rekisteröity yritysrekisteriin 28.07.2022

2.  Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Kotihoito Tiuku perustuu sosiaalihuoltolakiin ja terveydenhuoltolakiin.
Toimintaperiaatteemme on, että huomioimme asiakkaan yksilöllisen tarpeen
sekä annamme hyvää ja turvallista hoitoa asiakkaille, toimien yhteistyössä
omaisten sekä julkisen terveydenhuollon kanssa.
Kotihoito on ostopalvelusopimuksessa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kanssa.
Kotihoito tuottaa yksityisenä palveluna iäkkäiden ja lapsiperheiden kotihoitoa, iäkkäiden ja lapsiperheiden kotisairaanhoitoa.
Asiakkaiden ja omaisten kanssa tehdään sopimus sosiaali- ja terveyspalvelujen
myynnistä, jonka pohjalta laadimme hoito- ja palvelusuunnitelman sekä
palvelusopimuksen.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kautta tulleiden asiakkaiden kanssa Päijät-Hämeen
hyvinvointialue on jo tehnyt sopimuksen ja palvelutarpeen arvioinnin pohjalta teemme asiakkaalle
käynnit tarvittavin sisällöin, kun asiakas ja käyntien sisällöt tulevat meille tutuksi, teemme
asiakkaalle yksilöllisen hoitosuunnitelman, kuitenkin maksimissaan kuukauden kuluttua palvelun
aloituksesta.
Kotihoito tuottaa yksityisenä palveluna
• Hygienianhoito/suihkutus
• Pyykkihuolto
• Ruoan valmistus
• Ulkoilu
• Ajanvietto/jutusteluseura
• Kauppa/asiointipalvelu
• Saattopalvelu
• Siivous
Kotihoito tuottaa yksityisenä Terveyspalveluna
• Verikokeet, Pika CRP, Virtsakokeet

  • Haavanhoito

  • Tikkien/hakasten poisto

  • Korvahuuhtelu

  • Lääkkeenjako

Yrityksemme arvot
• Kunnioitus asiakkaita ja heidän itsemääräämisoikeuttansa kohtaan.
Itsemääräämisestä enemmän kohta 6. Asiakastyö- kohdan alapuolella. Asiakkaan toiveet huomioidaan käynneillä ja pyritään toimimaan niiden mukaan. Työtoimet toteutetaan asiakkaan kotona, joten asiakkaan kotia kunnioitetaan. Toiveet ja tavoitteet kirjataan myös hoitosuunnitelmaan ja kirjataan käyntiteksteihin.
• Luotettavuus ja joustavuus
Käynnit pyritään toteuttamaan sovittuina aikoina, tämä huomioidaan työnjaossa. Asiakkaille ilmoitetaan, jos ajat muuttuvat paljolti sovitusta. Sovitut asiat tehdään käynneillä. Käyntien aikataulua voidaan siirtää myös asiakkaan menojen mukaan.
• Turvallisuus
Asiakkaan turvallisuudesta huolehditaan käynneillä. Huomioidaan riskitekijät kotona esim. kaatumisvaara, paloturvallisuus ja niistä tehtävät toimenpiteet ja ilmoitukset. Kaikki asiakkaan luona käyvät työntekijät ovat haastateltu ja ammattitaito varmistettu.
• Kiireettömyys
Työntekijöille huolehditaan, että käynneillä on aikaa ja käynnit ehtii tehdä työajan puitteissa. Asiakkaille ei tuoda hätäisyyden tai kiireellisyyden tunnetta käynneillä esiin.
• Omatoimisuuden tukeminen
Hoitotöissä käytetään kuntouttavaa työotetta, tämä käyntiteksteissäkin tuodaan ilmi.

3. Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt
Kotihoito Tiukun toiminnan vastaava johtaja Mirka Mäkinen vastaa
• Toiminta täyttää yksityisen sosiaali- ja terveydenhuoltolain mukaiset vaatimukset.
• Henkilökuntaa on tarpeeksi ja heillä riittävä koulutus sekä että tilat ja laitteet ovat asianmukaiset ja kunnossa.
• Terveydenhuollon palvelutoiminta on lääketieteellisesti perusteltua ja on otettu huomioon potilasturvallisuuden asettamat vaatimukset
• Potilasasiakirjat laaditaan ja säilytetään asianmukaisesti
• Valvontaviranomaisille annetaan tarvittavat tiedot potilaskantelujen käsittelemiseksi
• Toiminnassa noudatetaan potilaan asemasta ja oikeuksista annettua lakia
Omavalvontasuunnitelmasta vastaavat yrittäjät Mirka Mäkinen (sairaanhoitaja, 0400422971, mirka.makinen@kotihoitotiuku.fi), Iiris Kiurumäki (lähihoitaja, 0400422938, iiris.kiurumaki@kotihoitotiuku.fi) ja Suvi Mikkonen (lähihoitaja, 0400422968, suvi.mikkonen@kotihoitotiuku.fi). He myös vastaavat omavalvontasuunnitelman suunnittelusta, seurannasta ja päivittämisestä.
Omavalvontasuunnitelma päivitetään vuosittain, tai aikaisemmin jos tulee muutoksia, tämä merkattu vuosikalenteriin.
Toimintayksikön johtaja hyväksyy päivitetyn version allekirjoituksella.
Asiakkaan palvelunsaanti turvataan henkilöstön poissaolotilanteessa siten, että palkkaamme henkilökuntaa tarpeeksi, jotta saadaan tuuraaja paikalle, jos joku on poissa töistä.

4. Henkilöstö
Kotihoito Tiukussa toimii yrittäjät sairaanhoitaja Mirka Mäkinen ja lähihoitajat Suvi Mikkonen ja
Iiris Kiurumäki. Yrityksessä on lisäksi kolme vakituista lähihoitajaa ja kolme keikkalaista. Tarkoitus
on palkata syksyllä 2024 lähihoitaja ja sairaanhoitaja.
Kun palkkaamme uusia työntekijöitä rekrytoija varmistaa heidän kelpoisuutensa julkiTerhikistä, tarpeellisen kielitaidon riittämisen sekä koulutuksen. Rikosrekisteriote vaaditaan laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023, 28 § perusteella iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden kanssa työskenteleviltä, jos työsuhde kestää yhden vuoden aikana vähintään kolme kuukautta. Samoin rikosrekisteriote pyydetään myös, jos työntekijä toimii työtehtävissä lasten kanssa. Työnantaja ei saa ottaa rikosrekisteriotteesta jäljennöstä, vaan se palautetaan työntekijälle välittömästi.
Kotihoito Tiuku Oy:n rekrytoinnin periaatteet:
- työhakemus on ajantasainen ja sisältää työn keskeisimmät elementit, sekä palkan ja työajan sekä muut vaadittavat tiedot kuten käytössä oleva tes
- jokaista hakijaa kohdellaan tasapuolisesti
- kohtaamme jokaisen hakijan yksilönä ja kunnioitamme erilaisuutta
- rekrytointiprosessissa noudatamme ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
- valinnoissa painotetaan hakijan motivaatiota sekä osaamista
- varmistamme ammattioikeudet jo rekrytointiprosessin aikana
- työhön valitaan hakija hänen ansioidensa perusteella
Perehdytämme uudet työntekijämme lääkehoitosuunnitelman sekä
omavalvontasuunnitelman mukaisesti. Uudet työntekijät seuraavat vanhoja
työntekijöitä kolme päivää, jossa tulee tutuksi hoitotyö kokonaisuudessaan
asiakkaan kotona.
Ammattitaidon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi osallistumme
täydennyskoulutuksiin, sekä huolehdimme että työntekijöillä on lovet ajan tasalla. Yritykseen on laadittu koulutussuunnitelma, joka sisältää mm menneet ja tulevat koulutukset.
Työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi käymme kehityskeskusteluja työntekijöidemme
kanssa.
Opiskelijat:
Työnantajan velvollisuus on arvioida tapauskohtaisesti opiskelijan valmiudet ja millaisten tehtävien hoitamiseen hänellä on riittävät edellytykset. Jos palkattava opiskelija on ulkomaalainen, on työnantajan arvioitava myös hänen kielellinen valmius. Lisäksi työnantajan on varmistettava, että opinnot on suoritettu hyväksytysti. Vaikka opiskelijan rekryötointi tapahtuisi työvoimaa vuokraavan yrityksen kautta, työnantajan on itse arvioitava em. seikat.
Opiskelijan voi myös palkata työsuhteeseen. Laillistetun ammattihenkilön tehtäviin voi tilapäisesti palkata opiskelijan, joka on suorittanut hyväksytysti opinnoistaan kaksi kolmasosaa ja jolla on käytännössä saavutetun kokemuksen tai muiden seikkojen perusteella riittävät edellytykset kyseisen tehtävän hoitamiseen.
• Opiskelijalla pitää olla vähintään 120 osaamispistettä, jonka jälkeen työnantaja arvioi onko opiskelijan valmiudet riittävät yksintyöskentelyyn.
• Opiskelijan tulee olla kirjoilla oppilaitoksessa
• Esihenkilön tulee varmistaa opiskelijan lääkehoidon osaaminen ja tarvittaessa vaatia lääkehoidosta lisänäyttöjä.
• Lääkehoidon teoriaperusteet ja lääkelaskenta (työyksikön lääkehoitosuunnitelman mukaan), tentit voimassa 5 vuotta
• Lääketilaukseen perehtyminen
• Opiskelijan on annettava tarvittavat lääkehoidon näytöt kolme (3) kertaa.
• Opiskelijalla on oltava jokaisessa työvuorossa nimetty ohjaaja
Työterveyshuoltona toimii Mehiläinen, jonka piste on Lahdessa. Esihenkilön luvalla poissaolo mahdollista 1-5päivää, tämän jälkeen pitää mennä työterveyteen hakemaan sairaslomatodistus. Työntekijät lataavat OmaMehiläinen-sovellus, jolla saa yhteyden helposti työterveyteen. Työterveyteen kuuluvat palvelut työntekijälle maksuttomia.

5. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Teemme työtä asiakkaiden kotona. Asiakkaiden lääkkeet haemme apteekista ja säilytämme toimistolla kahden lukon takana siihen asti, kunnes toimitamme ne asiakkaille. Säilytämme myös salassa pidettävät asiakirjat lukon takana.
Toimitilaksemme olemme vuokranneet toimistotilat, jossa hälytysjärjestelmä. Hälytysjärjestelmän käyttö opastetaan jokaiselle työntekijälle. Aina poistuttaessa toimistolta, tulee toimistoon laittaa kokosuoja päälle. Toimistolle tultaessa jokaisen tulee ottaa hälytystila pois, jotta ei turhia hälytyksiä tule.
Hälytysjärjestelmään kuuluu myös jokaisen työntekijän työpuhelimessa oleva sovellus, jossa on SOS-painike. Painiketta voi painaa esim. asiakkaallakin, jos tulee vaaratilanne hoitajalle tai asiakkaalle. Tällöin Verisureen tulee asiasta hälytys ja sieltä lähetetään paikalle vartija.
Lääkkeiden säilytyksen kannalta seuraamme sekä huoneen, että lääkejääkaapin lämpötiloja. Sekä lääkkeet, että potilastietojärjestelmämme on kahden lukon takana.
Pistojätteet toimitamme särmäjäteastiassa apteekkiin, joka hävittää ne asianmukaisella tavalla. Tietosuojajätteen tuhoamme silppurissa.
Kotihoito Tiukun laitteiden ja tarvikkeiden sekä lääkinnällisten laitteiden turvallisuudesta vastaava henkilö
Iiris Kiurumäki, lähihoitaja, puh. 0400422938, iiris.kiurumaki@kotihoitotiuku.fi
Toimipaikassa olevat terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet, löytyvät laiterekisteristä, joka liitteenä.
Noudatamme jokaisen laitteen määräyksiä, jos laitteissa ilmenee ongelmia tai tulee vaaratilanteita, niin ilmoitamme asian eteenpäin sille kuuluvalle taholle ja teemme Fimean määräämän vaaratapahtumatilanne lomakkeen heidän ohjeillaan netissä ja sekä yksikön oman vaaratapahtumatilanne raportin, jonka pohja löytyy sille varatusta kansiosta.
Lääkinnällisten laitteiden vaaratilanteet ilmoitamme heti asiakkaalle, omaiselle sekä Fimeaan ja valmistajalle/valtuutetulle edustajalle tai maahantuojalle/jakelijalle. Siitä tehdään myös yksikön oma vaaratapahtumailmoitus kirjallisena. Viallisen laitteen otamme heti pois käytöstä ja noudatamme meille annettuja valmistajan /valtuutetun edustajan / maahantuojan / jakelijan ohjeita. Jos laite on tullut yksikköön jonkin toisen hoitoyksikön kautta (esimerkiksi palliatiivinen poliklinikka) otamme yksikköön heti yhteyttä.
Osalla asiakkaista on kotona kutsu- ja turvalaitetta, esim. ovihälytin ja turvaranne. Yksikössä näiden toimintavarmuudesta vastaa Iiris Kiurumäki.
Kutsu- ja turvalaitteiden toimivuus tarkistetaan säännöllisesti 1krt/kk aina tiettynä päivänä, esimerkiksi joka kuun 1. päivä. Toimivuus tarkistetaan testaamalla laite. Tämä kirjataan aina asiakastietoihin ja löytyy työtehtävistä.

6.  Asiakastyö
• Asiakkaan hyvinvointia tukeva palvelu
Yritys tuottaa palveluita, joiden tarkoituksena on tukea asiakkaan kotona asumista. Näitä toimintoja ovat avustaminen päivittäisissä toiminnoissa, lääke ja sairaanhoidolliset avut, henkilökohtaisessa hygieniassa avustaminen ja asiointiapu. Toimintakykyä tuetaan kokonaisvaltaisesti kuntouttavalla työotteella, jolloin huomioidaan kokonaisuus asiakkaan kunnosta ja voimavaroista. Asiakkaille huomioidaan erilaisia kunnan tarjoamia seurapalveluja, jotka auttavat esim. ulos pääsemisessä.
Asiakkaan omahoitaja luo n. kuukauden asiakkaan alkamisesta hoitosuunnitelman yhdessä asiakkaan ja omaisten kanssa. RAI:ta käytetään hoitosuunnitelman luomisessa. Hoito- ja palvelusuunnitelmaa päivitetään 1krt/6kk tai aikaisemmin jos muutoksia tulee. Päivittäessä hoito- ja palvelusuunnitelmaa huolehdimme, että arvioimme asiakkaalle asetettuja tavoitteita sekä niiden toteutumista arvioidaan. Hoitosuunnitelman päivittämisen yhteydessä päivitetään myös tavoitteet.
Hoito- ja palvelusuunnitelmaa käytetään pohjana luoden asiakkaalle käyntitekstit, joiden mukaan käynnit tehdään. Käyntiteksteihin tulee huomioitavia asioita, jotka nousseet pintaan hoitosuunnitelmaa tehdessä. Käynneillä huomioidaan asiakkaiden apuvälineiden tarpeet ja kuntoisuutta ja näistä tiedotetaan eteenpäin.
Yksikössä hyödynnetään monialaista yhteistyötä. Teemme tiivistä yhteistyötä hoitavan lääkärin kanssa. Otamme tarvittaessa yhteyttä esim. asiakasohjaukseen, fysioterapeuttiin, kotikuntoutukseen, apuvälinelaimoon, erikoissairaanhoitoon ja geronomiin/sosionomiin. Myös palo- ja pelastusviranomaisten kanssa tehdään yhteistyötä, turvataksemme asiakkaalle turvallinen kotona asuminen.

  • Asiakkaan kohtaaminen

Työntekijät perehdytetään kohtaamaan asiakas ammattimaisesti ja asiallisesti. Asiakkaiden toiveita kuunnellaan hoitotyössä ja pyritään toimimaan niiden mukaan. Asiakkailta saadaan kerran vuodessa kirjallinen palaute ja suullista palautetta otetaan vastaan jokaisella käynnillä ja nämä tuodaan ilmi koko työyhteisölle asiakkaan toiveesta. Etenkin uusista työntekijöistä kysytään palautetta asiakkailta

  • Kauppa-, saatto- ja asiointipalvelu

Teemme yksityisenä kotihoitona kauppa ja asiointipalvelua asiakkaan tarpeiden mukaan.
• Ravitsemus
Seuraamme asiakkaan ravitsemusta päivittäin. Tarjoamme asiakkaillemme ruuan, ja tarvittaessa seuraamme asiakkaan ruokailua. Jos havaitsemme asiakkaalla esim. aliravitsemusta, puutumme siihen välittömästi.
• Hygienia
Huolehdimme asiakkaan hygienian hoidosta tarpeen mukaan. Hygieniasta huolehtiminen kuuluu myös jokaisen hoitajan perustyöhön, erityisesti huomioidaan käsihygienia sekä suojavaatetus. Liitteenä hygieniasuunnitelma.
• Jätehuolto
Lajittelemme asiakkaiden roskat, heidän lajittelusääntöjen mukaan. Viemme asiakkaiden roskia jätekatokseen. Näin toimimme myös oman toimistomme roskien kanssa, poissulkien tietosuoja sekä särmäjäte. Huolehdimme pistojätteet särmäjätteisiin, jonka toimitamme apteekkiin. Tietosuojajätteen pidämme lukollisessa kaapissa, jonka jälkeen silppuamme ne.
• Sairauden hoito
Yritys antaa sairaanhoidollisia palveluja. Kotona annettavaan hoitopalveluun voi kuulua verenpaineen, painon ja verensokerin seuranta, haavanhoidot, lääkityksen seuranta, voinnin seuranta, korvahuuhtelut sekä verinäytteenotot.
• Lääkehoito
Huolehdimme lääkehoidon toteutuksesta, sekä lääkelistan olemisesta ajan tasalla. Arvioimme asiakkaan lääkehoitoa päivittäin. Työntekijöillä on lääkeluvat ja osaaminen lääkehoitoon kunnossa.
• Apuvälineet
Arvioimme asiakkaidemme apuvälineiden tarpeen. Olemme yhteydessä kunnan fysioterapeuttiin, joka arvioi vielä apuvälineiden tarpeellisuuden. Opastamme asiakkaan apuvälineiden käyttöön, sekä autamme apuvälineiden siisteydessä.
• Saattohoito
Toteutamme saattohoitoa siitä vastaavan hoitoyksikön ohjeistusten mukaisesti.
• RAI
Yrityksellämme RAI palvelun alilisenssisopimuksen. Päivitämme sen puolivuosittain tai jos asiakkaan vointi sen vaatii aiemmin. Asiakkaan tietojen täyttämisen jälkeen, RAI mittaristo ilmoittaa riskitiedot, jotka otamme tarkemmin huomioon asiakkaan hoidossa.

  • Käteisvarojen käsittely

Pääsääntöisesti Kotihoito Tiuku Oy ei käsittele asiakkaiden käteisvaroja, ainoastaan hätätapauksissa. Tästä ohjeet perehdytyskansiossa

  • Koneiden käyttö

Voidaan sopia pyykinpesu- ja astianpesukoneen käyttö joko asiakkaan/omaisten tai hoitajien vastuulle. Jos hoitajien vastuulla, tehdään lupalappu koneen päälle jättämiseen.

  • Edunvalvonnan prosessi

Edunvalvonnan tarpeeseen reagoidaan ajoissa. Asiakkaan tulisi olla kykenevä vielä ymmärtämään mitä edunvalvonta tarkoittaa sekä vastaamaan oman mielipiteensä mukaan
1. Asiakkaalla huomioidaan edunvalvonnan tarvetta (esim huolimatin rahankäyttö, laskut maksamatta)
2. Otetaan omaiseen yhteyttä. Keskustellaan edunvalvonnan tarpeesta sekä omaisen halukkuudesta olla edunvalvoja vai tulisiko asiakkaalle yleinen edunvalvoja.
3. Asiakas / laillinen edustaja / omaiset tekevät hakemuksen edunvalvonnasta (www.dvv.fi)
4. Lääkärin tulee fyysisesti tavata asiakas ja kirjoittaa edunvalvonnasta lääkärinlausunto. Lääkäri voi olla hoitava kotihoidon lääkäri tai terveyskeskuslääkäri.
5. Jos asiakas kieltäytyy edunvalvonnasta, mutta lääkäri, hoitajat sekä omaiset näkevät, että edunvalvonta olisi välttämätöntä, tekee lääkäri lausunnon sen mukaan. Jos asiakas suostuu edunvalvontaan, tekee lääkäri lausunnon.
6. Lääkäri lähettää lausunnon DVV:hen.
7. Edunvalvonta alkaa kun asia käsitelty

  • Itsemääräämisoikeus

Asiakas otetaan aina mukaan hoidon suunnitteluun ja toteutukseen. Jokaisella on itsemääräämisoikeus ja niin kauan kuin hän itse kykenee päättämään omista asioista hänen päätöksellensä on annettava etusija laillisen edustajan tai muun lähiomaisen mielipiteen asemasta,
Asiakasta hoidetaan yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. Jos asiakas kieltäytyy jostain hoidosta on häntä hoidettava yhteisymmärryksessä jollain muulla hyväksyttävällä tavalla. Jos asiakas kieltäytyy lääkkeestä, otetaan välittömästi yhteyttä hoitavaan lääkäriin.
Jos asiakas ei kykene itse päättämään hoidostaan, hoitoon pyydetään lupa lailliselta edustajalta / asioita hoitavalta lähiomaiselta. Jos laillinen edustaja / lähiomainen kieltävät hoidon, on asiakasta hoidettava jollain muulla hoitotavalla yhteisymmärryksessä laillisen edustajan / lähiomaisen kanssa.
Asiakkaalla on oikeus tehdä myös päätöksiä, jotka ovat vaaraksi hänen terveydelleen. Asiakkaan päätöksiä on kunnioitettava.
• Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen
Kotihoidossa ei voida käyttää mitään rajoitustoimenpiteitä.
Jos asiakkaalla hoitosänky ja haluaa itse käyttää laitoja, voidaan laitoja käyttää, kun tämä asiakkaan oma tahto ja kyse ei ole rajoittamisesta.
Hellan sulakkeiden pois ottaminen on paloturvallisuusasia, ja näistä keskustellaan aina omaisen ja asiakkaan kanssa.

7. Sosiaali- ja potilasasiavastaavatoiminta ja kuluttajaneuvonta
Potilasasiavastaavana toimii hyvinvointialueen yleinen potilasasiavastaava.
Puh. 038192504, ma,ti,to klo 9-12 ja ke klo 9-15
asiavastaavat@paijatha.fi
Sosiaaliasiavastaavana toimii hyvinvointialueen yleinen sosiaalivastaava
asiavastaavat@paijatha.fi
puh. 03 819 2504 ma,ti,to klo 9-12 ja ke klo 9-15
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
• neuvoo potilas- ja asiakaslakien soveltamiseen liittyvissä asioissa
• tiedottaa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksista
• kokoaa tietoa potilailta ja asiakkailta tulleista yhteydenotoista
• seuraa, miten asiakkaiden ja potilaiden oikeudet kehittyvät hyvinvointialueella
• auttaa muistutuksen tekemisessä
• neuvoo, miten muun muassa kantelu, oikaisuvaatimus ja potilasvahinkoilmoitus voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
Mitä teen, jos palvelussa tai hoidossa on ongelmia?
• Ota yhteyttä suoraan palveluyksikköön. Anna palautetta työntekijälle tai hänen esihenkilölleen.
• Voit antaa palautetta suoraan toimintayksikölle sen palautekanavien kautta.
• Jos asia ei selviä keskustelemalla, voit tehdä muistutuksen tai kantelun. Kysy lisää sosiaali- ja potilasasiavastaavalta.
Jos itsemaksavat asiakkaat ovat tyytymättömiä saamaansa palveluun tai kokevat, että yritys on tehnyt virheen tai jokin muu ongelma on esiintynyt palvelussa, tekevät asiakkaat ensin kirjallisen reklamaation yritykselle. Jos kirjallinen muistutus / valitus ei tuota asiakkaalle toivottua tulosta, tulee hänen ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan
https://www.kkv.fi/
puh 0951101200 Palveluaika ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15.

8. Lääkehoito
Lääkehoitosuunnitelma on laadittu sosiaali- ja terveysministeriön turvallinen lääkehoito oppaan mukaisesti. Lääkehoitosuunnitelma päivitetään tarvittaessa, kuitenkin vähintään 1krt/vuosi. Lääkehoitosuunnitelma on hyväksytetty vastuulääkäripalvelujen tuottajalla (Pihlajalinna) sekä lähetetty eteenpäin Päijät-Hämeen hyvinvointialueen palvelupäällikölle.
Kaikkien yksikössä työskentelevien lääkeluvat hyväksytetään Pihlajalinnassa. Tentit ja näytöt suoritetaan yksikössä.
Yksikössä annetaan lääkkeet luonnollista tietä sekä injektioima ihon alle ja lihakseen. Lääkehoitosuunnitelmassa on eritelty riskien tunnistamisia ja niihin varautuminen (kts lääkehoitosuunnitelma luku 4).
Arkisin virka-aikana klo 8–16 otamme yhteyttä hoitavaan ostopalvelulääkäriin, muina aikoina yhteys otetaan erikoissairaanhoidon päivystykseen, jos asiakkaan vointi niin vaatii.
Palautamme lääkehävikin apteekkiin, joka tuhoaa ne asianmukaisella tavalla.
Huumausainelääkkeiden kulutusta valvotaan seurantakorteilla. Käynneillä seurataan, että asiakas ottaa lääkkeet lääkärin määräämällä annostuksella.
Lääkehoidosta vastaa Mirka Mäkinen, sairaanhoitaja, 0400422971. mirka.makinen@kotihoitotiuku.fi

9. Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja korjattavat toimenpiteet
Valvontalain 29-30§ mukainen ilmoitusvelvollisuus.
Palveluntuottajan ilmoitusvelvollisuus
Palveluntuottajalla on velvollisuus ilmoittaa asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat salassapitosäännösten estämättä palvelunjärjestäjälle (Ostopalveluasiakkaita koskien Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle) ja valvontaviranomaiselle, sekä omassa että alihankinnan toiminnassa. Ilmoitettavaksi luetaan myös asiakas- ja potilasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet, joita palveluntuottaja ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin.
Jos työnantaja/palveluntuottaja ei pysty omavalvonnallisin keinoin korjaamaan asiakas- tai potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavaa epäkohtaa, sen tulee tehdä ilmoitus valvontaviranomaiselle. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun ammattihenkilö ei ole enää työnantajan palveluksessa ja työnantaja epäilee ammattihenkilön hakeutuvan alentuneesta toimintakyvystään huolimatta asiakas- tai potilastyöhön. Valvontaviranomaiselle ilmoittaminen ei poista työnantajan työnjohdollisia ja omavalvonnallisia velvollisuuksia.
Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus
Palveluntuottajan henkilöstöön kuuluvan on ilmoitettava viipymättä salassapitosäännösten estämättä palveluntuottajalle, jos hän huomaa tai kuulee: epäkohdan, epäkohdan uhan asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa tai muun lainvastaisuuden. Ilmoituksen vastaanottanut henkilö vastuu ilmoittaa asia palvelunjärjestäjälle (ostopalveluasiakkaiden kohdalla Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle) ja viipymättä toimenpiteisiin asian korjaamiseksi. Jos asia ei korjaannu, ilmoituksen vastaanottanut henkilö ja ilmoituksen tehnyt henkilö ilmoittavat asiasta aluehallintovirastoon. Vastatoimia ei saa kohdistaa henkilöön, joka ilmoituksen on tehnyt
Puutteet sosiaali- ja terveyspalvelun järjestämisessä tai sisällössä tehdään ilmoitus ensisijaisesti palveluntuottajalle, tarvittaessa kantelun voi tehdä aluehallintovirastoon.
Palveluntuottajalla on velvollisuus tiedottaa henkilöstöä ilmoitusvelvollisuudesta, tämä käydään läpi perehdytyskortissa.
Työntekijällä on velvollisuus ja vastuu tuoda esille riskitilanteet ja vaaratilanteet. Näistä täytetään omalla pohjalla oleva vaaratapahtumatilanne raportti. Tällaiset ilmoitukset käsitellään säännöllisesti sekä henkilöstön että osakkaiden kanssa palavereissa, joita pidetään vähintään kerran kuussa. Sekä aina asiakkaan kanssa ja tarvittaessa tehdään jatkosuunnitelma tapahtuman käsittelemiseksi ja ehkäisemiseksi.
Läheltä piti -tilanteet ja havaitut epäkohdat käsitellään tekemällä vaaratapahtumaraportti, sekä asia käsitellään tilanteen vaatimalla tavalla asianomaisen kanssa.
Epäkohdat korjaamme tilanteen vaatimalla tavalla. Asiakasta ja viranomaisia kuunnellen.
Korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan henkilöstölle ja yhteistyötahoille heti puhelimitse tai kasvotusten.
Päijät-Hämeen ostopalveluasiakkaita koskevista vaaratapahtumista tehdään vuosittain koonti, joka toimitetaan heille.
Työntekijöiden kanssa on käyty läpi työskentelyyn liittyvät riskit. Nämä riskit ovat luettavissa tulostettuna toimistolla. Työntekijöiden kanssa käydään läpi myös ”Toisen kotona tehtävän työn vaarojen tunnistaminen”- kortti, jossa käydään läpi, että työntekijä tietää miten toimia asiakkaan kotona ja sen riskit.
Riskien hallintaan perustuva kehittämissuunnitelma on tehty ja on osana riskiluetteloa. Sieltä tulee ilmi, että riskit käydään läpi vähintään kerran vuodessa, useamminkin jos huomataan uusien riskien tulevan ilmi. Arviointiryhmä käy läpi riskiluettelon ja jakaa siitä raakaversion työyhteisön kanssa, antaen työyhteisölle mahdollisuuden vaikuttaa ja antaa oman näkemyksensä riskeihin, toimenpiteihin ja ovatko toimenpiteet riittäviä.
Riskiluetteloon on lisätty, kuinka näitä riskejä ennaltaehkäistään ja jos riskien ennaltaehkäisystä huolimatta jää riskille mahdollisuus toteutua, huomioidaan nämä yhdessä työyhteisön kanssa ja käydään läpi vaihtoehdot palaverissa, miten edelleen riskejä ennaltaehkäistään ja nimetään aina riskille oma vastuuhenkilö, joka täyttää tarvittavat toimenpiteen ennaltaehkäisyyn ja päivämäärä, jolloin toimenpide pitää olla tehtynä ja uusi arviointi riskistä. Jotkut riskit ovat silti osa työtä, mutta näitä pyritään ennaltaehkäisemään koulutuksilla ja huolellisuudella ja antamalla aikaa työntekijällä.
Työntekijöihin kohdistuvat riskit:
- Liukastuminen ja kompastuminen. Työntekijä voi aina kaatua varotoimenpiteistä huolimatta. Pidetään kiireen tunne pois työntekijän aikataulusta. Jäisistä pihoista ilmoitetaan joko huoltoyhtiölle tai asiakkaalle/omaiselle. Tarvittaessa avustetaan hiekotuksessa. Toimisto pidetään siistinä ja kävelyväyliltä pois ylimääräiset tavarat. Jos asiakkaan koti tuottaa kompastumisvaaraa, pyydetään asiakasta/omaista tekemään hoitotöille tilaa, tarvittaessa avustetaan asiassa.
- Viilto- ja pistovaara. Varovaisuudesta ja koulutuksista huolimatta voi työntekijä aiheuttaa viilto- tai pistotapaturman. Pidetään kiire pois työntekijän aikataulusta ja työntekijät perehdytetään/koulutetaan viilto- ja pistovaaraa tuottavien välineiden käyttöön. Tapaturman sattuessa seurataan työterveyden ohjeita.
- Bakteerit ja virukset. Hoitotyössä on aina vaara altistua itse bakteereille ja viruksille. Työnantaja kustantaa työntekijöille suojautumisvälineet. Työntekijät perehdytetty ja lukeneet hygieniasuunnitelman ja toimivat tämän tavalla. Asiakkaiden tiedoissa lukee, jos he kantavat jotain tarttuvaa bakteeria/tautia ja suojautumisohjeet tämän mukaan.
- Väkivallan uhka. Työntekijät ohjeistettu turvallisuussuunnitelman pohjalta, miten toimia asiakaskäynneillä. Tarvittaessa käynnit suunnitellaan turvallisuuden takaamiseksi joko toisen hoitajan tai vartijan tuoman turvan kanssa.
- Fyysinen kuormitus. Fyysisesti raskaat käynnit suunnitellaan tarvittaessa parikäynneiksi ja huomioidaan ettei samalle työntekijälle tule kaikki fyysisesti raskaat käynnit. Apuvälineiden käyttöön panostetaan. Yhteistyötä työterveyshuollon kanssa.
- Psyykkinen kuormitus. Monen erilaisen asiakkaan kohtaaminen ja muuttuvien ohjeistusten ja tapojen kehitys voi olla raskasta työntekijälle. Henkilöstö perehdytetään asiakkaan kohtaamiseen ja tarvittaessa järjestetään koulutuksia. Esihenkilöillä on avoimet ovet, joten työntekijällä on aina mahdollisuus päästä avautumaan asioista.
Työskentelyyn kohdistuvat riskit:
- Lääkehoitoon liittyvät riskit. Lääke jää antamatta tai väärä lääkeannostus. Lääkehoitoa toteutetaan lääkehoitosuunnitelman mukaan riskin minimoimiseksi. Lääkkeiden jako aina kaksoistarkistetaan. Jokainen lääkehoitoa toteuttava työntekijä on käynyt riittävät LOVE-koulutukset.
- Asiakkaan kaatuminen. Varmistetaan että kotona esteetöntä.
- Häiriö- ja poikkeustilanteet. Toimitaan valmiussuunnitelman pohjalta. Sähkökatkoksiin varauduttu jokaisella työntekijällä taskulamput.
- Potilasjärjestelmään liittyvät häiriötilanteet. Jokaisella asiakkaalla kotonaan kotihoidon kansio, jossa viimeisin lääkelista ja hoitosuunnitelma. Samoin toimistolta löytyy asiakaskansio, jossa asiakkaan perustiedot, viimeisin lääkelista, hoitosuunnitelma, käyntiohje ja kiireellisyysjärjestys.
- Turvalaitteiden riskit. Asiakkaiden kotona olevat turvalaitteet testataan kerran kuukaudessa ja sähkökatkosten jälkeen. Ollaan tarvittaessa laitteen valmistajaan yhteydessä.
Luettelo riskinhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista:
- Lääkehoitosuunnitelma ja täydennyskoulutukset lääkehoitoon
- Työterveyshuollon määräajoin toteutettu työpaikkakäynti
- Ohjeistus ilmoitusvelvollisuudesta, laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 29-30§
- Turvallisuusuunnitelma
- Hygieniasuunnitelma
- Laiterekisteri
- Valmiussuunnitelma
Riskienhallinnan vastuuhenkilö: Iiris Kiurumäki, lähihoitaja, puh. 0400422938
Yrityksen valmius- ja jatkuvuudenhallinasta vastaa Iiris Kiurumäki, lähihoitaja, puh. 0400422938. Valmius- ja jatkuvuussuunnitelma päivitetään vähintään vuosittain, tämä merkattu kalenteriin. Tästä vastaa Iiris Kiurumäki, Mirka Mäkinen ja Suvi Mikkonen.

10. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Kaikki asiakastiedot säilytetään joko toimistolla lukitussa kaapissa tai tietokoneella salasanan takana. Vaitiolovelvollisuuden vuoksi, emme luovuta tietoja ulkopuolisolle. Ainoastaan asiakkaan kanssa hoitosuhteessa olevat terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat oikeutettuja käsittelemään potilas- ja asiakastietoja. Orimattilan apteekki, näkee asiakkaan reseptitietokannan ja yrityksen lähettämän lääkelistan, tästä sopimus asiakkaan kanssa. Viranomaiset saavat käsitellä asiakkaan tietoja vain asiakkaan suostumuksesta tai lain suoman oikeiden mukaan.
Kotihoidon omat asiakkaat allekirjoittavat palvelusopimuksen ja suostumuksen henkilötietojen käsittelyyn, näissä lueteltu kolmannet osapuolet, jotka käyttävät henkilötietoja. Esim. mahdollisesti Orimattila apteekki (tästä erillinen sopimus) ja Fennoa taloushallinnon ohjelma laskutusta varten.
Uudet työntekijät perehdytetään potilastietojärjestelmään sekä tehdään virallinen sopimus vaitiolovelvollisuudesta. Uudet työntekijät ovat myös velvollisia lukemaan perehdytyskansion, josta selvää lain määrittämät tavat potilasasiakirjojen säilytykseen ja kirjaamiseen
Tietosuojavastaava: Suvi Mikkonen, lähihoitaja, 0400422968

11. Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely
Asiakkaat saavat käyttöönsä arviointilomakkeita, joita haluaisimme asiakkaiden tai omaisten täyttävän. Toiminnan kehittämistarpeita nostetaan esille näiden lomakkeiden kautta. Kysymyksinä ainakin:
• Saan yhteyden minua hoitaviin kotihoidon työntekijöihin,
• saamani tieto on riittävää ja ymmärrettävää,
• kotihoidon työntekijöiden kanssa yhteistyö on sujuvaa ja voin luottaa heihin,
• koen oloni turvalliseksi,
• palvelu on ystävällistä ja minua kohdellaan hyvin,
• kotihoidon kanssa sovitut asiat toteutuvat,
• kotihoito huomioi toiveeni sekä
• saamani kotihoidon palvelut vastaavat tarpeitani.
Arviointilomakkeessa käytetään 5-portaista Likert-asteikkoa ja ostopalvelusopimuksessa olevien kotihoidon asiakkaiden arvioinneista lähetetään tieto Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle.
Arviointilomakkeet toimitetaan asiakkaille vähintään kerran vuodessa, tämä ajankohta merkattu yrityksen kalenteriin, arvioinnin saa antaa anonyymisti ja rasti ruutuun menetelmällä seurataan palautteiden takaisin saaminen kaikilta asiakkailta. Myös omaisia tiedotetaan asiakaspalautteesta. Arviointien lähtemisestä on kuukausi aikaa ne kerätä ja tehdä niistä kooste. Työhön määrätty hoitaja tekee palautekyselyistä koosteen ja nämä käydään läpi yhdessä työyhteisön kanssa. Koosteen avulla arvioidaan kehittämiskohteita ja tavoitteita ja palaverissa sovitaan millä toimenpiteillä ja ajanjaksolla nämä asiat toteutetaan.
Asiakkaalla on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta yrityksen toiminnasta. Asiakas voi tehdä reklamaation suoraan yrittäjälle.
Palautteiden käsittelyssä puutumme tilanteisiin välittömästi, kun tieto saadaan. Reklamaatio käsitellään viikon kuluessa. Korvaus, mikäli tarvetta siihen on, sovitaan aina tapauskohtaisesti. Sekä mietimme yhdessä ratkaisun, jotta tilanne ei pääsisi uusiutumaan.
Nostamme toiminnan kehittämistarpeita esille asiakkaiden palautelomakkeiden kautta.
Jos asiakas ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun:
Ensisijainen tapa selvittää palvelussa ilmennyt ongelma on keskustelu palvelua antaneessa yrityksessä, kyseessä olevan henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Näin asiat voidaan selvittää nopeasti. Jos keskustelu ei auta, voit tehdä kirjallisen muistutuksen yritykseen. Tarvittaessa voi olla yhteydessä sosiaali- tai potilasasiamieheen, josta saa neuvoja tilanteen hoitamiseen.
Itsemaksavien asiakkaiden muistutukset osoitetaan toimintayksikön vastaavalle johtajalle, Mirka Mäkiselle, 0400422971. Muistutuksiin annetaan vastine mahdollisimman pian, viimeistään 4 viikon kuluttua. Vastineessa käydään läpi kaikkien osapuolien näkökulmat tilanteesta puolueettomasti, samalla tuoden esiin korjausehdotuksia, jotta vastaavaa tilannetta ei enää synny. Vastineessa kysymme, onko asiakkaalla toivomuksia/vaatimuksia tilanteen vuoksi.
Päijät-hämeen hyvinvointikuntayhtymän ostopalveluasiakkaiden muistutusten vastaanottaja on Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän kirjaamo
Aukioloaika klo 9 – 15
puhelin: +358 44 7195323
sähköposti kirjaamo@paijatha.fi
Huom! Tämä sähköposti on suojaamaton. Älä lähetä luottamuksellisia tai salassa pidettäviä tietoja tähän osoitteeseen. Jos sinun täytyy lähettää luottamuksellisia tai salassa pidettäviä tietoja, käytä turvapostia.
Jos asiakas ei ole tyytyväinen saamaansa vastaukseen, voi hän tehdä kantelun aluehallintovirastoon. Terveydenhuollon kantelu tehdään Valviraan vain silloin, jos epäilet hoitovirheen johtaneen asiakkaan kuolemaan tai vaikeaan pysyvään vammautumiseen.

12. Yhteenveto kehittämissuunnitelmasta
Yrityksen on tarkoitus kasvattaa asiakasmääräänsä sekä osaavaa henkilökuntaa. Toiminnan arvot ovat tyytyväinen asiakas ja tyytyväinen työntekijä. Laadun kehittämisen vuositavoitteemme on käyttää hyväksi asiakastyytyväisyyskyselyitä sekä muistaa kysyä muulloinkin ovatko asiakkaat/omaiset tyytyväisiä tuottamaamme palveluun ja osaamiseen. Lisäksi seurataan Rai-vertailuarvoja. Työntekijöiden hyvinvointi on myös meille tärkeää, joten toinen tavoitteemme on pitää työpäivät kiireettöminä. Toimintasuunnitelma päivitetään vuosittain.

13. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
Omavalvontasuunnitelma käydään jokaisen työntekijän kanssa läpi ja sitoudumme seuraamaan omavalvontasuunnitelmaa.
Omavalvontasuunnitelma päivitetään vuosittain tai tarvittaessa useammin. Työntekijöiden tulee tutustua päivitettyyn omavalvontasuunnitelmaan.